To jest wersja archiwalna z dnia 20.09.2012, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: edycja danych
Zmiany wprowadzono z powodu: edycja danych
Regulamin
Regulamin z załącznikami do pobrania:
- Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Suwałkach
- Załącznik nr 1 - Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
- Załącznik nr 2 - Wykaz symboli komórek organizacyjnych
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
w Suwałkach
Ustalił:
w uzgodnieniu z:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Suwałkach działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r., Nr 121, poz. 842, z późn. zm.);
- zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3 );
- niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Suwałkach oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat suwalski;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach;
- Zastępcy Powiatowego Lekarza – należy przez to rozumieć Zastępcę Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach;
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Suwałkach;
- Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w niniejszym Regulaminie;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą inspektoratem;
- koordynatorze – należy przez to rozumieć osobę kierującą pracownią, zespołem, a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat suwalski;
§ 3
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- wynikających z odrębnych ustaw.
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu suwalskiego.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Suwałkach, ul. Utrata 9.
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§ 4
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują koordynatorzy.
- W zespołach, o którym mowa w § 11 i 12, koordynatorem jest starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
§ 6
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych;
- Zespół finansowo – księgowy;
- Zespół ds. administracyjnych;
- Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej.
- Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
- Zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt;
- Zespół do spraw odkażania.
§ 7
- Koordynatorzy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Koordynatorzy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§ 8
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego Zastępca lub osoba która posiada właściwe upoważnienia w tym zakresie;
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
- Powiatowy Lekarz lub jego Zastępca lub osoba która posiada właściwe upoważnienia w tym zakresie;
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9
- Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje ( w tym decyzje administracyjne ) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy oraz obieg dokumentacji określa Instrukcja Kancelaryjna.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11
- Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- Przyjmowanie zgłoszeń o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji oraz prowadzenia epizootycznego celem potwierdzenia lub wykluczenia zgłoszonej choroby;
- Prowadzenie czynności związanych ze zwalczaniem ogniska choroby zakaźnej;
- Opracowywanie i aktualizacja planów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów, dotyczących zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych u zwierząt żywych, w tkankach i narządach zwierząt martwych;
- Gromadzenie i przekazywanie informacji dotyczących występowania chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji w tym stwierdzenia zoonozy lub wykrycia czynnika zoonotycznego;
- Prowadzenie dokumentacji z wykonywania zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z obowiązujących przepisów;
- Nadzorowanie zagrożeń epizootycznych lub epidemiologicznych związanych z wykonywaniem działalności z zakresu medycyny weterynaryjnej, polegającej na świadczeniu usług przez podmioty prowadzące tego typu działalność;
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia zwierząt;
- Przestrzeganie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań;
- Prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów;
- Wykonywanie zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt szczególnie w przypadku zaistnienia szczególnego zagrożenia epizootycznego;
- Przygotowywanie dokumentów dla Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach wynikających z wykonywanych zadań;
- Nadzór nad znakowaniem i rejestracją zwierząt;
- Nadzorowanie eksportu i importu zwierząt oraz materiału biologicznego i reproduktorów;
- Prowadzenie rejestru nadzorowanych podmiotów;
- Obsługa baz danych w zakresie wykonywanych zadań dla powiatu;
- Koordynacja programów zwalczania chorób zakaźnych,
- Koordynacja programu zwalczania choroby Aujeszky’go u świń na terenie powiatu;
- Kontrola wymogów wzajemnej zgodności (cross – complance ).
- W skład zespołu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- ds. nadzoru nad profilaktyką i zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt i ochroną zdrowia zwierząt;
- ds. nadzoru nad ochroną zwierząt, identyfikacją i rejestracją zwierząt;
- ds. zwalczania choroby Aujeszky’go;
- ds. materiału biologicznego;
- ds. kontroli wymogów wzajemnej zgodności;
- ds. obsługi administracyjnej zespołu.
§ 12
- Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
- Sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej w tym w szczególności nad:
- a) spełnianiem wymagań weterynaryjnych przy produkcji lub dla produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku oraz przywożonych i przeznaczonych na rynek krajowy;
- b) spełnianiem wymagań dotyczących poszczególnych etapów produkcji;
- c) warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli wewnętrznej w zakładzie;
- d) sposobem znakowania i pakowania tych produktów;
- e) wymaganiami dotyczącymi świadectw zdrowia dla towarów przeznaczonych do wywozu do krajów trzecich, handlowych dokumentów identyfikacyjnych lub innych dokumentów dołączonych do tych produktów;
- f) wymaganiami dotyczącymi środków transportu;
- g) sposobem badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych, ryb i produktów rybnych, mięczaków i skorupiaków oraz sposób postępowania z mięsem warunkowo zdatnym lub niezdatnym do spożycia przez ludzi;
- h) sposobem prowadzenia dokumentacji, w tym nad sposobem dokumentowania pochodzenia zwierząt, z których lub od których pozyskuje się te produkty oraz zakres i sposób prowadzenia rejestru zwierząt, a także sposób dokumentowania pochodzenia tych produktów oraz zakres i sposób rejestru tych produktów.
- Pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących;
- a) badania zwierząt rzeźnych i mięsa;
- b) nadzoru nad jakością zdrowotną środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- c) monitoringowych badań laboratoryjnych, w tym również na pozostałości chemiczne i biologiczne oraz skażenia radiologiczne.
- Nadzór nad wytwarzaniem i stosowaniem środków żywienia zwierząt na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, pobieranie prób do badań monitoringowych, nadzór nad podmiotami wytwarzającymi, obracającymi i stosującymi środki żywienia zwierząt i pasze lecznicze;
- Organizacja i koordynacja nadzoru nad stosowaniem środków żywienia zwierząt;
- Nadzór nad podmiotami produkującymi żywność pochodzenia zwierzęcego w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego;
- Koordynacja pracą ds. wykrywania włośni w podległych Terenowych Punktach Wykrywania Włośni;
- Prowadzenie rejestru nadzorowanych podmiotów;
- Przygotowywanie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań;
- Prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów;
- Pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych w środkach żywienia zwierząt;
- Sporządzanie powiatowych planów gotowości na wypadek wystąpienia zagrożeń w zakresie pasz;
- Obsługa bazy danych SPIWET dla powiatu;
- Sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej w tym w szczególności nad:
- W skład zespołu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- ds. nadzoru nad higieną produktów pochodzenia zwierzęcego;
- ds. nadzoru nad higieną produktów pochodzenia zwierzęcego;
- ds. nadzoru nad produkcją, obrotem i stosowaniem pasz, ich jakością oraz nadzór nad utylizacją;
- ds. nadzoru nad produkcją, obrotem i stosowaniem pasz ich jakością oraz nadzoru nad utylizacją.
§ 13
- Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy:
- Opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, dochodów własnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- Prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Kontrola i rozliczanie finansowe osób nie będących pracownikami Inspekcji, wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii do wykonywania niektórych zadań i czynności;
- Sporządzanie list płac, naliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
- Opracowywanie analiz ekonomicznych, prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej środków trwałych i naliczanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych;
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
- Organizuje i doskonali system wewnętrznej informacji ekonomicznej jednostki, dostarczającej danych niezbędnych do planowania działalności i podejmowania prawidłowych decyzji jak również do należytej kontroli i oceny wykonywanych zadań;
- Kierowanie rachunkowością jednostki;
- Dokonywanie kontroli finansowej wewnętrznej.
- W skład zespołu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy;
- starszy księgowy;
- księgowy;
- referent ds. obsługi biurowej i księgowości.
§ 14
- Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy:
- Wykonywanie czynności związanych z obsługą sekretariatu zgodnie z aktualnymi przepisami i potrzebami;
- Obsługa centrali telefonicznej;
- Prowadzenie teczek z aktami normatywnymi – zarządzeniami Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz zarządzeniami jednostek nadrzędnych oraz dokumentacji Powiatowego Lekarza Weterynarii;
- Prowadzenie dokumentacji kadrowej i wszystkich spraw pracowniczych z zakresu praw pracowniczych, prawa pracy oraz służby cywilnej;
- Prowadzenie dokumentacji w sprawach emerytalno rentowych, wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7;
- Ewidencja legitymacji służbowych, odznak identyfikacyjnych i upoważnień oraz dokumentacji własnej Powiatowego Lekarza Weterynarii
- Zamawianie i ewidencja druków ścisłego zarachowania, pieczęci, pieczątek;
- Prowadzenie kartotek odzieży ochronnej;
- Prowadzenie spraw związanych z gromadzeniem, przechowywaniem i klasyfikacją materiałów archiwum zakładowego w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii;
- Zakup i ewidencja artykułów biurowych;
- Prowadzenie nadzoru technicznego nad funkcjonowaniem specjalistycznych programów komputerowych ( m.in. SPIWET, Lex, programy finansowe w księgowości);
- Sprawowanie nadzoru nad działaniem sprzętu komputerowego stanowiącego własność PIW w Suwałkach.
- W skład zespołu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- ds. obsługi kancelaryjno – administracyjnej, prowadzenia kadr i archiwum zakładowego;
- ds. informatycznych.
§ 15
- Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy wykonywanie obsługi prawnej Inspektoratu, zgodnie z ustawą z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych ( Dz. U. z 2002r. Nr 123, poz.1059 z późn. zm. ).
§ 16
- Do zadań samodzielnego stanowiska ds. odkażania należy:
- Przeprowadzanie dezynfekcji w ogniskach chorób zakaźnych zwierząt, miejsc postoju i spędów zwierząt, zakładów produkujących środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego oraz innych obiektów wymagających odkażania ze względów sanitarno – weterynaryjnych – sporządzanie stosownej dokumentacji;
- Zaopatrzenie w środki dezynfekcyjne i sprzęt oraz prowadzenie ewidencji tych środków.
§ 17
- Do zadań pracowni badania mięsa na obecność włośni (Terenowych Punktów Wykrywania Włośni ) należy:
- Prowadzenie badań mięsa na obecność włośni;
- Prowadzenie związanej z badaniami dokumentacji systemowej.
- Terenowe Punkty Wykrywania Włośni pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlegają kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Białymstoku.
- Powiatowy Lekarz Weterynarii w podległych Terenowych Punktach Wykrywania Włośni:
- planuje i organizuje zakupy;
- rozpatruje skargi i prowadzi rejestr skarg dotyczących podległych Terenowych Punktów Wykrywania Włośni;
- realizuje zadania wynikające z Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej dotyczące badania na włośnie;
- zapewnia kompetencje upoważnionych osób wykonujących badania w Terenowych Punktach Wykrywania Włośni.
- planuje i organizuje zakupy;
§ 18
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
Wykaz załączników:
- Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii– zał. Nr 1.
- Wykaz symboli komórek organizacyjnych – zał. nr 2.
Opublikował: Marcin Birgiel
Publikacja dnia: 20.09.2012
Podpisał: Józef Hańczuk
Publikacja dnia: 20.09.2012
Dokument z dnia: 07.06.2010
Dokument oglądany razy: 1 581